1- بیوگرافی
گروه مهندسی بافت در سال 1395 با
جذب اولین دوره دانشجویان دکتری تخصصی شروع به فعالیت کرد. در ابتدا این گروه به عنوان
زیرگروه ژنتیک پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ثبت گردید. در
ادامه با فعالیت های مستمر اعضای هیئت علمی و حمایت مدیران دانشگاه و فعالیت های
آموزشی و پژوهشی ارزشمند همکاران گروه و همچنین افزایش تعداد دانشجویان تحصیلات
تکمیلی وابسته در اردیبهشت 1396 به عنوان گروه مستقل دانشگاه اعلام گردید و چارت
تشکیلاتی آن در دانشکده نوپای فناوری های نوین تعریف شد.
در حال حاضر گروه مهندسی بافت
یکی از سه گروه دانشکده فناوری های نوین دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بوده است و مدت 5 سال است که به امر
آموزش دانشجویان دکتری مهندسی بافت و سایر دانشجویان گروه های دانشکده فناوری های
نوین (زیست فناوری پزشکی وپزشکی مولکولی) و دانشگاه (دانشکده پزشکی و دندان پزشکی)
پرداخته است. دانشجوی این گروه توانست به یاری خداوند و با کمک اساتید گروه مقام دانشجوی پژوهشگر برتر را در سال 1400 در
سطح دانشگاه کسب نماید.
هم اکنون با توجه به پتانسیلهای
بالقوه و بالفعل موجود در دانشگاه از نظر کادر هیئت علمی و امکانات و فضای
آزمایشگاهی پتانسیل خوبی جهت پیشرفت این رشته در دانشگاه وجود دارد، از حدود 2 سال
پیش گروه با همکاری مسئولین محترم دانشگاه و دانشکده در راستای تاسیس و راه اندازی
مقطع دکتری رشته علوم سلولی و کاربردی برای غنای گروه و کارهای علمی بیشتر برداشته
است. کلیه اسناد و مدارک مربوط به امکانات و تجهیزات گروه در سایت مرکز مطالعات و
توسعه آموزش علوم پزشکی ثبت شده است و مقرر گردیده پس از جذب یک نیرو با مدرک
دکتری سلولی و کاربردی و بازدید توسط هیئت برد، پذیرش دانشجو در این رشته نیز برای
گروه صورت گیرد. دانشجویان دکتری تخصصی مهندسی بافت این گروه بطور متوسط در فاز
آموزشی 38 واحد نظری و عملی بصورت زیر می گذرانند:
در ترم یک (15 واحد: 12.5 واحد
نظری و 2.5 واحد عملی)، در ترم 2 (13 واحد: 3 واحد عملی و 10 واحد نظری) و در ترم
3 (10 واحد: 9 واحد نظری و 1 واحد عملی).
علاوه بر این، این گروه در هر
ترم بطور میانگین 4 تا 2 واحد از واحدهای مرتبط با رشته را برای سایر گروه ها
تدریس می نمایند. بعد از فاز آموزشی، برای دانشجویان آزمون جامع برگزار می گردد.
سپس دانشجویان وارد فاز پژوهشی می شوند که در فاز پژوهشی، 20 واحد عملی پایان نامه
گذرانده می شود. در طول این مدت دانشجویان در طرح های تحقیقاتی و سایر برنامه های
گروه نیز مشارکت دارند.
1- 1- معرفی رشته تخصصی مهندسی بافت
مهندسی
بافت، حفظ و ارتقای سلامت جامعه با استفاده سازه های بافتی می باشد. در واقع یک علم بین رشته ای و از شاخههای نوین علم پزشکی است و عبارت
است از " استفاده از اصول و روشهای مهندسی (مهندسی مواد، مکانیک، فیزیک و شیمی)
و علوم زیستی، به منظور تولید جایگزینهای بیولوژیک جهت ترمیم و بازسازی، بافتهای
آسیب دیده، حفظ و یا بهبود عملکرد بافتها، مورد استفاده قرار می گیرد.
مهندسی بافت یکی از برجسته ترین ابداعات و کشفیات دانش پزشکی طی قرن
گذشته است. مهندسی بافت برا اساس سه مولفه اصلی داربست، سلول و مولکول های زیست
فعال می باشد. متخصصین در این رشته سعی دارند با بکار گیری قدرت تکثیر و تمایز
سلول های بافت های مختلف، بویژه سلولهای بنیادی و قرار دادن آنها در داخل داربستهای
متنوع با خواص فیزیکوشیمیایی و مکانیکی مناسب و زیست سازگار به همراه استفاده از
مولکول های زیست فعال، بافت های آسیب دیده و از دست رفته را ترمیم کرده و عملکرد
بافت های مذکور را به آنها باز گرداند.
دانش
آموختگان این رشته با آشنایی ساختمان بافت ها، سلولهای زنده و بیومواد به طراحی و
ساخت داربستها و ساختارهای زیست سازگار و زیست تخریب پذیر می پردازند. دانش
آموختگان این رشته در نقشهای پژوهشی، آموزشی و خدماتی در جامعه انجام وظیفه می
کنند.
دورنمای این
رشته در 10 سال آینده دستیابی به توان تولید بالای فرآورده های مؤثر در ترمیم بافت
و جایگزینی سلولها به حدی فراهم گردد که جمهوری اسلامی ایران بتواند جزء ده کشور
برتر جهان و اولین کشور برتر منطقه در این تکنولوژی قرار گیرد. همچنین در پنج سال
آینده کشور در زمینه نیروی انسانی متخصص در زمینه مهندسی بافت تا حدودی نیازش
مرتفع گرددکنترل عوامل مخاطره آمیز.
2-1- تاریخچه و سیر تکاملی دوره در جهان و ایران:
اولین بار در سال 1993،
پروفسور Langer و
پروفسور Vacanti طی
مقاله ای در مجله معتبر علمی Science، علم مهندسی بافت را به عنوان علم بین رشته ای (interdisciplinary) معرفی کردند. در این علم، اصول مهندسی و
زیست شناسی جهت ساخت داربست های سلولی مختلف به منظور ترمیم ضایعات مختلف بافتی به
کار گرفته می شود. در فرآیند تکامل این رشته، سه عنصر سلول، داربست و فاکتورهای
رشد بیوشیمیایی جزء سه مولفه اصلی این رشته معرفی شدند. از سال 1994، هر ساله
دانشمندان جهان در کنگره سالیانه این انجمن گردهم می آیند تا نتایج تحقیقات خود را
به اشتراک بگذارند. یکی از نخستین کارهایی که با استفاده از اصول مهندسی بافت در
جهان صورت گرفته است درمان سندرم پلاند در پسر بچه ای بوده که بطور مادرزادی فاقد غضروف
در دنده های قفسه سینه ای خود بوده است. پس از آن تا کنون کارهای متعددی در زمینه
ساخت و ترمیم رگهای خونی، دریچه های قلبی، سلول های کبدی و ترمیم عصبی در سرتاسر
دنیا انجام شده است.
اکثر شرکت های فعال و مطالعات انجام شده در زمینه مهندسی بافت در کشور
آمریکا متمرکز است. اما سایر کشور ها نیز با درک موقعیت و پی بردن به اهمیت این
فعالیت ها، به این حیطه از علم توجه کرده، به سرعت در این زمینه رشد کرده اند به
نحوی که در سال 1995 درصد شرکت های غیر آمریکایی فعال دراین زمینه تنها 5% بود اما
در سال 2002 این میزان به 46% رسید. در حال حاظر اروپا و ژاپن به عنوان قطب های
دوم و سوم این رشته در دنیا شناخته می شوند. در بین سابر کشورها، برزیل، چین و هند
هم با رویکرد بسیار مناسبی به این رشته پرداخته اند.
در چند سال اخیر فعالیت های متعددی توسط گروه های مختلف دانشگاهی در
ایران در این زمینه صورت گرفته است. منتها این فعالیت ها به صورت منسچم نبوده و
عمدتا منجر به تولید محصولات در سطح تجاری نشده است. افرادی که به طور عمده در این
زمینه مشغول به فعالیت می باشند دارای گرایش علوم تشریحی و سلول های بنیادی،
بیوتکنولوژی، سلولی و مولکولی، متخصصین و جراحان ارتوپد، سر و گردن، پلاستیک، مغز
و اعصاب، ...، متخصص گوارش و نیز محققین بیومواد و نساجی هستند که هم در دانشکده
ها و مراکز تحقیقاتی علوم پزشکی و هم در دانشکده ها و مراکز تحقیقاتی فنی و صنعتی
اشتغال دارند.
نظر به اهمیت و کاربرد این رشته در پزشکی ترمیمی و بازگرداندن عملکرد
بافت های از دست رفته، توجه به این رشته و تربیت نیروهای متخصص در جهان رو به
افزایش است، به طوری که دانشگاه ها و مراکز علمی معتبر دنیا به این رشته توچه وافر
دارند. در کشور ما این رشته تحصیلی یک علم نوپا، مستعد و رو به رشد است که با
همکاری سایر رشته ها پتانسیل اصلاح ضایعات مختلف بافتی را در خود دارد.
رشته مهندسی بافت در سال 1388 در دانشکده فناوری های نوین پزشکی تهران
آغار به فعالیت نمود و در حال حاظر دانشگاه علونم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی
شهید بهشتی و پژوهشگاه رویان به تربیت دانشجو در این زمینه می پردازند.
بر اساس ارزیابی نظرات اساتید، دانش آموختگان و فراگیران رشته مهندسی
بافت و همچنین ظهور روش های جدید و پیشرفت های شایان در این رشته و رشد و پیشرفت
های علوم وابسته پس از قریب به 10 سال ازتاریخ تهیه اولین کوریکولوم، بازنگری رشته
انجام شد. بازنگری برنامه با در نظر گرفتن اولویت بندی نیاز های دانش آموختگان و
بررسی منابع جدید و بروز رسانی محتوای درسی یر اساس پیشرفت های حاصله در حوزه
مهندسی بافت و پزشکی بازساختی صورت گرفته است.
3-1- ارزش ها و باورها
دانشجویان در جریان این
دوره می آموزند که چگونه با کمک در کاهش آلام جسمانی، موجب افزایش نشاط روحی هم
وطنان خود و ارتقای سطح سلامت افراد جامعه بشنوند. با انسجام دادن و نظم بخشیدن به
فعالیت های مرتبط با مهندسی بافت، ارزش هایی چون احترام به نسوج و حفظ بافت های
سالم تا حد ممکن و ارتقای کیفیت خدمات مرتبط با باز ساخت بافت مد نظر قرار می
گیرند. در ضمن با توجه به نقش بسیار ارزشمند و اساسی دانش آموختگان این رشته، هم
اکنون در ایران و جهان در درمان بیماریهای صعب العلاج، توجه به شرایط خاص این
بیماران و اهمیت کیفیت زندگی آنان و ایجاد امید بقا در شرایط سخت از ارزش های مهم
رشته محسوب می شود. بطور خلاصه می توان ارزش ها و باورهای گروه به شرح ذیل می
باشد:
تعهد و مسئولیت پذیری
سخت کوش بودن
خلاقیت و نوآوری
فناور بودن
مشارکت و کار گروهی
محصول محور بودن
1-3-1-
در بازنگری این برنامه، بر ارزش های زیر تاکید می شود:
v هدفمند نمودن
تحقیقات به سمت تولید فرآورده های سلولی و بافتی که مصارف بالینی داشته و جهت
درمان بیماریها استفاده حواهد شد.
v تاکید بر تامین
حفط و ارتقای سلامت جمعیت هدف، در استفاده از سازه های بافتی تولید شده
v رعایت اکید اصول اخلاقی، حقوقی و
شرعی در کلیه فعالیت های مرتبط با آماده سازی سلول و فرآورده های سلولی، تهیه
داربست و تولید سازه های بافتی
v تلاش در پایش کیفی سازه بافتی و
بیو ایمپلنت ها در مراحل تولید، حفظ و بکار گیری مناسب آنها در بدن بیمار
v تاکید بر حفظ نمونه های بافتی به
عنوان سرمایه های ملی و خودکفایی و تسریع در توسعه بانک های اعضا
4-1- رسالت
( Mission )
رسالت این رشته عبارت است از تربیت دانش
آموختگانی که توانایی انجام وظیفه در کلیه ابعاد آموزشی، پژوهشی، صنعتی و خدماتی
را با توجه به کاربردها و تحولات رشته مهندسی بافت در حوزه های مختلف علوم پزشکی
با تولید فرآورده های سلولی و بافتی جهت درمان آسیب ها و بیماری ها را بدست آورند.
ماموریت دیگر این رشته تربیت نیروهای آگاه به
تکنیک های پیشرفته در زمینه مهندسی بافت و پزشکی بازساختی، توانمند، مسئولیت پذیر
و حساس به سلامت افراد و جامعه است که تخصص خود را در حیطه مهندسی بافت و سازه های
بافتی در اختیار جامعه قرار دهند.
5-1- چشم انداز (Vision )
ما برآنیم تا با ارائه خدمات آموزشی روزآمد به نسل جوان کشور از
طریق بکارگیری دانش فنآوری جدید، نیروهای توانمندی را در زمینه طراحی، مدیریت و
اجرای پروژه های مهندسی بافت تربیت نمائیم که به سطوح بالایی از دستاوردهای علمی
دست یابند و بتوانند در آزمایشگاه ها، شرکت ها یا دانشگاه های ملی و بین المللی فعالیت
کنند. همچنین با ارتقاء کمی و کیفی این دوره تحصیلی به یکی از شاخصترین رشتههای
تحصیلی در کشور تبدیل شده و از نظر برنامههای آموزشی مهندسی بافت برای منطقه و
جهان باشیم.
6-1- اهداف کلی
هدف اصلی از تشکیل این رشته و مقطع تحصیلی تربیت دانش آموختگانی است
که مهارت لازم را در زمینه وظایف شغلی یک دکتری تخصصی مهندسی بافت داشته باشند.
انتظار می رود دانش آموختگان این دوره قادر باشند:
تامین نیروی لازم جهت ارتقا سطح پژوهش و آموزش در
زمینه مهندسی بافت در پزشکی در دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی وابسته
تامین نیروی متخصص برای هدایت موسسات تولیدی و
پژوهشی جهت تولید فرآورده های مهندسی بافت
فراهم ساختن تدریجی بستر لازم برای ایجاد پزشکی
بازساختی
7-1- استراتژیهای اجرائی برنامه آموزشی
استراتژیهای اجرائی برنامه دکتری تخصصی
مهندسی بافت گروه به شرح زیر میباشد:
1- مبتنی بر نیازهای ملی و محلی (Local) باشد.
2- بر پیشگیری و ارتقای سلامت تاکید داشته باشد.
3- مبتنی بر حل مشکلات سلامت جامعه باشد. به شاخصهای سلامت در برنامه
ریزی و تغییرات محیط و الگوهای بیماریها توجه داشته باشد.
4- طراحی برنامه مبتنی بر وظایف حرفهای آینده باشد.
5- در آموزش و تدریس به روشها و فنون جدید آموزشی توجه داشته باشد.
6- به مسائل نگرشی و مهارتهای ارتباطی توجه و تاکید داشته باشد و در اهداف
منظور شود.
7- به خودآموزی و یادگیری تا پایان عمر تاکید داشته باشد.
8- آیندهنگر باشد.
8-1- توانمندی ها و مهارت های مورد انتظار برای دانش آموختگان
مهارتهای مورد انتظار از دانش آموختگان گروه
مهندسی بافت به شرح زیر است:
1-8-1- توانمندی های پایه ای مورد انتظار (General Competencies)
توانمندی های
عمومی یا پایه ای مورد انتظار برای دانش آموختگان دکتری تخصصی گروه مهندسی بافت عبارتند از:
جدول 5: توانمندی های پایه
ای مورد نیاز
توانمندی های پایه ای
|
شرح وظایف حرفه ای
|
مهارتهای ارتباطی- تعامل
|
- فعالیت در
برنامههای درون بخشی و بین بخشی بطور فعال و مسئولانه
|
آموزش و تدریس
|
- مشارکت در
آموزش و تدریس دانشجویان ترم پایین و مقاطع پایین
|
پژوهش و نگارش مقالات علمی
|
- همکاری در
اجرای طرحهای پژوهشی مرتبط با مهندسی بافت با توجه به نیازهای محلی، استانی،
منطقه ای، کشوری
- نوشتن مقالات
متعدد اصیل و مروری
|
تفکر انتقادی
|
- ارائه
پیشنهادات و انتقادات سازنده به صندوق پیشنهادات
- ارائه
پیشنهادات و انتقادات سازنده در جلسات مشاوره ای
|
مهارت های حل مسئله
|
- بررسی مسائل و
مشکلات مربوط به مهندسی بافت و ارائه راه حل
|
مهارت های مدیریتی
(سیاست گذاری، برنامه ریزی، سازمان دهی، پایش،
نظارت و کنترل، ارزشیابی) مبتنی بر شواهد
|
- بررسی و شناخت
نیاز جامعه و الویت های پژوهشی
- بررسی و شناخت
نیاز جامعه به محصولات مهندسی بافت
- تجزیه و تحلیل
داده ها بمنظور استفاده از آنها در طرح های مهندسی بافت
- تعیین روش های
مناسب ساخت محصولات مهندسی بافت
- برنامه ریزی
جهت اجرای طرح های مهندسی بافت
- پایش، نظارت و
کنترل و ارزشیابی فراگیران و دانش آموختگان بر اساس چک لیست های تنظیم شده
|
کارآفرینی (قوانین کارو تجارت- تجاری سازی-
بازاریابی)
|
- شرکت در کلاس
های مربوط به تجاری سازی محصولات
- شرکت در
کارگاه های تجاری سازی
- شرکت در
کارگاه های کارآفرینی
- شرکت در کارگاه
های حوزه فناوری
- طراحی و ارائه
خدمات فنی و مشاورهای و امور اجرایی و خدماتی
(ارائه خدمات
آزمایشگاهی روتین از طریق قراردادهای انجام آزمایشها)
|
2-8-1- توانمندی های اختصاصی مورد انتظار: (Special Competencies)
توانمندی
های اختصاصی مورد انتظار برای دانش آموختگان این مقطع عبارتند از:
Ø ساخت انواع داربست های بیولوژیکی
Ø جداسازی انواع سلول از بافت های مختلف
Ø انجام کشت دو بعدی و سه بعدی و تمایز سلولی
Ø ساخت سازه های بیولوژیک بافتی
Ø رعایت اصول Good
Manufacturing Practice)) GMP
در فعالیت ها
3-8-1-
مهارت های عملی مورد انتظار (Expected
Procedural Skills)
مهارتهای عملی مورد انتظار از دانش آموختگان دکتری تخصصی
مهندسی بافت گروه به شرح زیر است:
ساخت داربست با روش الکترواسپین
ساخت داربست با روش فریز-درایر
ساخت داربست با روش Solvent
Casting and Particulate Leaching (SCPL)
ساخت داربست ها با روش casting
ساخت داربست های هیدروژلی
دسلولار کردن داربست
ساخت داربست باروش چاپگر زیستی سه بعدی
آنالیز و رسم نمودار ATR-FTIR
آنالیز ورسم نمودار XRD
آنالیز و رسم نمودارهای مربوط به تست های رئولوژی
انجام و آنالیز و رسم نمودارهای تست Tensile
انجام و آنالیز و رسم نمودارهای تست فشردگی
انجام و آنالیز و رسم نمودارهای تست Contact
angle
تفسیر نتایج FE-SEM
انجام و آنالیز و رسم نمودارهای تست تخریب (Degradation
rate)
انجام و آنالیز و رسم نمودارهای تست تورم (Swelling)
کار با دستگاه کوره
انجام و آنالیز و رسم نمودارهای تست رهایش دارو از داربست
ها
سنتز نانوذرات
ساخت محیط کشت
ساخت فسفات بافر سالین
کشت 2 بعدی
کشت 3 بعدی
انجام و آنالیز و رسم نمودارهای MTT-assay
یا آزمون زیست سازگاری داربست
طراحی پرایمر
انجام و آنالیز و رسم نمودارهای Real-time PCR
ایمونواستنینگ هسته سلول (PI
or DAPI)
انجام و آنالیز و رسم نمودارهای فلوسایتومتری
آشنایی با اصول کار با حیوانات آزمایشگاهی
نحوه پروپوزال نویسی و رفرنس دهی و جست و جوی مقالات
ارائه ایده های پژوهشی و فناورانه
ü همچنین دانش اموختگان بایستی با انواع نرم افزارهای انالیز و رسم نمودار به
شرح ذیل توانمندی داشته باشند:
ردیف
|
کار با نرمافزار
|
|
|
1
|
Zigma
|
|
2
|
Graph pad
Prism
|
|
3
|
SPSS
|
|
4
|
End not
|
|
5
|
Word
|
|
6
|
Power point
|
|
7
|
Photoshop
|
|
8
|
نرم
افزار طراحی پرایمر
|
|
9
|
رسم
تصاویر شماتیک
|
|
1-3-8-1- نحوه کسب مهارت های عملی مورد انتظار از دانش آموختگان
دکتری تخصصی مهندسی بافت:
مهارت های عملی مورد انتظار را
با گذراندن واحدهای درسی عملی، انجام پروژه های تحقیقاتی مختلف، پایان نامه و
کارگاههای آموزشی- پژوهشی کسب می کنند. واحد های درسی عملی در جدول ذیل فهرست شده
است.
واحد های درسی برای کسب این مهارت ها
|
مهارت ها
|
حداقل تعداد مورد انجام مهارت برای یادگیری
|
مشاهده
|
کمک در انجام
|
انجام مستقل
|
کل دفعات
|
کد درس 21 و 22
|
1- ساخت داربست
|
7
|
3
|
2
|
12
|
کد درس 16
|
3- پیوند در مدل حیوانی
|
2
|
1
|
1
|
4
|
|
5- فلوسایتومتری
|
2
|
1
|
1
|
4
|
کد درس 18 و 19
|
6- تکنیک های مولکولی برحسب طرح تحقیقاتی:
Real Time- PCR, western- blot, 2D
gel electrophoresis
|
3
|
2
|
2
|
7
|
9-1- راهبرد های
آموزشی (Educational Strategies):
از سوی دیگر آموزش افراد متخصص مورد نیاز
برای شناسایی و حل مشکلات کشور یک وظیفه است که بر دوش مسئولین و متولیان امور میباشد
که باید بعنوان یک ضرورت در برنامههای راهبردی آموزش عالی مورد توجه قرار گیرد.
این
برنامه بر راهبرد های زیر استوار است:
- آموزش توام دانشجو و استاد محور
- - آموزش بر مشکل نگر ((Problem Oriented education
- آموزش
مبتنی بر موضوع (Subject based
education)
- آموزش
مبتنی بر شواهد (evidence based
education)
- آموزش
مبتی بر آزمایشگاه (Lab based
education)
1-9-1- روش ها
و فنون آموزشی:
در این دوره عمدتا از روش ها و فنون آموزشی زیر
بهره گرفته خواهد شد:
o انواع کنفرانس های بین رشته ای، بین
دانشگاهی و سمینار
o بحث در گروه های کوچک - کارگاه های آموزشی- ژورنال کلاب و کتاب خوانی- case
presentation
o آموزش عملی در آزمایشگاه- دمونستریشن-
کار بر روی حیوانات
o Self education, self study
10-1- انتظارات
اخلاقی از فراگیران
انتظار می رود که
فراگیران:
- منشور اخلاقی بیماران (1) را دقیقا رعایت نمایند.
- مقررات مرتبط با حفاظت و ایمنی (Safety) بافت،
سلول و داربست، بیماران، کارکنان و محیط کار را دقیقا رعایت نمایند. ( این مقررات
توسط گروه آموزشی مربوطه تدوین با بازنگری و در اختیار دانشجویان قرار داده خواهد
شد.)
- مقررات مرتبط با Dress Code
در اتاق تمیز و محیط
آزمایشگاه را رعایت نمایند. (پیوست 2)
- در صورت کار با حیوانات Bioethics را دقیقا رعایت نمایند. (پیوست 3)
- از منابع و تجهیزاتی که تحت هر شرایط با آن کار می کنند، محافظت نمایند.
- به استادان، کارکنان، هم دوره ها و فراگیران دیگر احترام بگذارند و در
انجام جو صمیمی و احترام آمیز در محیط کار مشارکت نمایند.
- در انجام پژوهش های مربوط به رشته، نکات اخلاقی پژوهش را رعایت نمایند.
11-1- ارزیابی
فراگیران:
الف-
روش ارزیابی:
بطور
کلی ارزیابی فراگیران گروه بر اساس نمرات واحد های درسی تئوری و عملی اخذ شده،
پروژه های تحقیقاتی انجام شده، مقالات و ارائه خلاصه مقالات به کنگره یا سمینارها،
ژورنال کلاب ها، شرکت یا همکاری در برگزاری کارگاهها، نوشتن کتب درسی و فعالیت های
فرهنگی انجام می شود.
دانشجویان
گروه با روش های زیر ارزیابی می شوند:
کتبی شفاهی عملی
OSLE (Objective
Structured Lab Examinatin)
Project Based
Assessment
ارزیابی
کارپوشه (port folio)
شامل: ارزیابی کارنما (Log book)،
نتایج آزمون های انجام شده، مقالات، تشویق ها و تذکرات، گواهی های انجام کار و
نظیر آن است.
ب-
دفعات ارزیابی:
آزمون
های درون گروهی در اختیار گروه آموزشی قرار دارد.
12-1- اولویت های آموزشی– پژوهشی گروه
1) ساخت زخم پوش ها
2) مهندسی بافت غضروف
3) مهندسی بافت رگ
4) مهندسی بافت قلب
5) مهندسی بافت دریچه های قلبی
6) مهندسی بافت استخوان
7) مهندسی بافت پوست
8) مهندسی بافت عصب
9) مهندسی بافت قرنیه
10) ساخت انواع مختلف داربست های بیولوژیکی
( دسلولار)
11) ساخت داربست های کامپوزیتی
12) ساخت داربست های نانوفایبری
13) ساخت داربست های با روش چاپگر زیستی
سه بعدی
14) ساخت داربست های هیدروژلی
15) ساخت داربست با روش فریز-درایر
16) ساخت داربست با روش Solvent Casting and Particulate Leaching
(SCPL)
17) ساخت داربست ها با روش casting
18) آنالیز و رسم نمودار ATR-FTIR
19) آنالیز ورسم نمودار XRD
20) آنالیز و رسم نمودارهای مربوط به تست های رئولوژی
21) انجام و آنالیز و رسم نمودارهای
تست Tensile
22) انجام و آنالیز و رسم نمودارهای
تست فشردگی
23) انجام و آنالیز و رسم نمودارهای تست Contact angle
24) تفسیر نتایج FE-SEM
25) انجام و آنالیز و رسم نمودارهای
تست تخریب (Degradation
rate)
26) انجام و آنالیز و رسم نمودارهای تست تورم (Swelling)
27) کار با دستگاه کوره
28) انجام و آنالیز و رسم نمودارهای
تست رهایش دارو از داربست ها
29) سنتز نانوذرات
30) ساخت محیط کشت
31) ساخت فسفات بافر سالین
32) کشت 2 بعدی
33) کشت 3 بعدی
34) انجام و آنالیز و رسم نمودارهای MTT-assay یا آزمون زیست
سازگاری داربست
35) طراحی پرایمر
36) انجام و آنالیز و رسم نمودارهای Real-time PCR
37) ایمونواستنینگ هسته سلول (PI or DAPI)
38) انجام و آنالیز و رسم نمودارهای
فلوسایتومتری
39) آشنایی با اصول کار با حیوانات
آزمایشگاهی
40) نحوه پروپوزال نویسی و رفرنس دهی
و جست و جوی مقالات
41) ارائه ایده های پژوهشی و فناورانه
13-1- نقش های
دانش آموختگان در جامعه:
دانش
آموختگان این رشته در نقشهای پژوهشی، آموزشی و خدماتی در جامعه انجام وظیفه می
کنند.
1-13-1- وظایف حرفه ای
دانش آموختگان به شرح زیر است:
- طراحی،
اجرا و ارزشیابی پروژه های مرتبط با ترمیم اعضای مختلف بدن و بیومواد
- طراحی،
اجرا و ارزشیابی پژوهش های پایه در خصوص تکنیک های پیشرفته مهندسی بافت
- مشارکت
در آموزش ها در دانشکده ها و مراکز تحقیقاتی
- تولید
محصولات مرتبط با بافت سازه
- ایجاد
مراکز تولید فرآورده های بافت
- کنترل
کیفی فرآورده های بافتی ساخته شده
- ارائه
خدمات تخصصی مرتبط در بانک های اعضا
- تهیه
و تولید جایگزین های بافتی تجاری جهت استفاده در کلینیک، بیمارستان ها و ...
2-13-1- جایگاه شغلی
دانش آموختگان:
دانش
آموختگان این دوره می توانند در دانشگاههای علوم پزشکی، مراکز تحقیقاتی، آزمایشگاه
های دانشگاه های علوم پزشکی، مراکز درمانی و بیمارستانی، شرکت های دانش بنیان به
عنوان محقق، عضو هیئت علمی، مدیر تولید، مسئول فنی و عناوین مشابه در بخش های
تحقیق و توسعه (R & D) و
در زمینه تولید سازه های بافتی جذب شده و خدمت نمایند.
- دانشگاههای علوم پزشکی کشور
- مراکز رشد
- مراکز درمانی و بیمارستانی
- پارک های تحقیقات و فناوری و شرکت های دانش بنیان
- مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده های مرتبط با رشته